Straatadvocaat Nederland Gedragsregels Intakeprocedure Desiree van Deurse Stanley ter Haar Straatadvocaat Leeuwarden
Nieuws

Straatadvocaat Nederland Gedragsregels Intakeprocedure

Straatadvocaat Nederland Gedragsregels Intakeprocedure.
Stanley ter Haar Desiree van Deurse
Gedragsregels / Intake

De rol van een Straatadvocaat is niet altijd gemakkelijk. Je staat tussen de mensen die je wilt helpen en de instanties en overheid in, die regelmatig met de hakken in het zand staan. Het is belangrijk voor de Straatadvocaat zijn of haar eigen weg vinden in een complex systeem van regels en rechten. Je moet ook je eigen grenzen bewaken en vooral zorgen voor je eigen welzijn.

We willen we ons werk zo goed en prettig mogelijk doen. Daarom gaan we de intake procedure verbeteren. We hechten veel waarde aan duidelijke omgangsvormen met onze cliënten. We willen ook meer weten over de persoon die om hulp vraagt. Wat is je achtergrond, je situatie, je probleem, je motivatie en je oplossingsstrategieën?

We gaan ook meer vertrouwen op ons gevoel. Soms hebben we mensen geholpen die eigenlijk niet geholpen wilden worden. Dat is zonde van onze tijd en energie. Daarom zullen we in het vervolg de hulpvraag afslaan als we twijfelen over de oprechtheid of de bereidheid van de cliënt.

Gedragsregels

Een Straatadvocaat is een net als jij gewoon een mens, en mensen zijn kwetsbaar als persoon. Wij worden vaak geconfronteerd met veel leed, onrecht en frustratie. Je kunt niet altijd iedereen helpen of tevreden stellen. Je moet soms moeilijke keuzes maken of nee zeggen. Je kunt ook te maken krijgen met agressie, bedreiging of intimidatie.

Het moet heel duidelijk zijn, dat er grenzen zijn aan hoe je met mensen om gaat. Dit geld ook voor mij en mijn collega’s.  De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat cliënten steeds vaker kiezen voor een manier van communicatie die wij gewoon niet kunnen accepteren. Bedreiging, smaad, laster, staking en ga zo maar door. Wij pikken het tenminste niet meer en je kan er op rekenen dat wanner je mij of een van mijn collega’s bedreigt wie hier aangifte van zullen doen. Ook stop onze ondersteuning direct. Bij kleinere incidente zullen wij cliënt schriftelijk een officieel waarschuwing doe toe komen. Elke cliënt word aan het begin van het contact duidelijk uitgelegd wat hij of zij kan doen, wanner er onvrede is over de dienstverlening. Ook hebben wij een vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris, waar cliënt altijd zijn of haar verhaal in vertrouwen kan vertellen.

Intake

Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren, hebben we besloten om een collega aan te stellen die zich het komende jaar zal richten op de intakes. Deze collega zal de eerste contactpersoon zijn voor mensen die een hulpvraag hebben en zich bij ons aanmelden. Hij of zij zal dan beoordelen of de hulpvraag past bij onze expertise als Straatadvocaat en of we de persoon kunnen helpen of doorverwijzen naar een andere instantie. Zo willen we ervoor zorgen dat we onze cliënten zo goed mogelijk van dienst zijn en dat we onze tijd en middelen efficiënt inzetten.

Alle rechten voorbehouden
© 2019 Stanley ter Haar Desire van Deurse 

Plaats hier je reactie

Vind ik leuk Like
1
Geweldig Geweldig
1
Boos Boos
0

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *