Portfolio

Sociaal ondernemerschap

vaak vragen mensen mij wat ik voor werk doe. De vraag is simpel, maar het antwoord tegenovergesteld. Ik ben sociale ondernemer, maatschappelijk georiënteerd. Wat moet je je daar bij voorstellen? Sociale ondernemers zoeken innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.De maatschappelijke missie staat bij hen voorop (de mens en zijn omgeving). Net als een “gewoon” bedrijf, lever ik als sociale ondernemer een product of dienst. Maar geld verdienen is geen hoofddoel,nog speelt het voor mij persoonlijk een rol.

Er zijn verschillende definities van sociaal ondernemen. De rode draad hierin is dat sociale ondernemingen primair en expliciet een maatschappelijk doel nastreven en een maatschappelijk probleem willen oplossen. Kenmerkend is ook dat deze ondernemingen economisch zelfstandig zijn, hun geld uit de markt halen en niet (volledig) afhankelijk van subsidies, schenkingen en donaties. In onderstaand schema zie je het verschil tussen sociale ondernemingen en gewone bedrijven en goede doelen.

1. Impact voorop
Positieve impact voor de samenleving, daar draait het
allemaal om
2. Een sociale onderneming
Een sociale onderneming is niet gericht op
winstmaximalisatie. Maar het bedrijf kan wel winst
maken, om de missie mogelijk te maken. non-profit.
3.Maatschappelijke missie
De sociale onderneming legt haar maatschappelijke
missie vast in de statuten of het bedrijfsplan.

What's your reaction?

Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.